2011. április 24., vasárnap

Boldog Húsvéti Ünnepet!


 
Nem múlhat el a húsvét kalács nélkül. Természetesen ez nálunk is így van. Ezzel a finom kalács recepttel kívánok olvasóimnak békés húsvétot egészségben, boldogságban töltve.:)
Ez saját kedvenc receptem. Foszlós, éppen olyan édes, amilyen édesnek lennie kell. Nekünk nagyon ízlik.:)

Húsvéti kalácskák
 
25 dkg finomliszt
15 dkg rétesliszt
1,2 dl zsíros házi tej
9 dkg cukor
6 dkg vaj
1 tojássárgája
2 dkg élesztő

Kenéshez:
1 tojássárgája
2 ek tej




A lisztet tálba szitálom, közepén mélyedést csinálok. Belemorzsolom az élesztőt, 1 kk cukrot és 3 ek langyos vizet adok hozzá, liszttel befedem. A tálat letakarva 15 percig állni hagyom. Hozzáadom az összes többi hozzávalót- a vajat olvasztva- és a tésztát jól kidolgozom. Most kézzel dagasztottam.Letakarva duplájára kelesztem a tésztát. Miután megkelt 8 db kb. 90 gr-os részre osztom. A tésztadarabokat aztán három kb. 30 gr-os részre és ezekből kb. 20 cm-es rudakat sodrok, amiket összefonok. Sütőpapírral bélelt tepsiben kelesztem még fél órát. Tetejüket a tejes tojássárgájával megkenem. 200 fokra előmelegített sütőben 20 perc alatt megsülnek.







4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép a kalácsod, különösen megfogott, mert nekem minden húsvétot beárnyékol a kalácssütés, illetve a végeredmény, a külcsín. Merném magam tapasztalt háziasszonynak mondani, 25 éve rendszeresen a nagycsaládom "ellátmányozásával":-)) foglalkozok, kenyér, péksüti és minden egyébbel elégedett vagyok általában..a kaláccsal viszont csak a családom az, azt mondják nem számít, hogy néz ki, úgyis gyorsan megeszik...ami jogos és igaz is, de, hát a női büszkeség ugye..valamiért mindig szétdől sütés közben, sőt már kelesztéskor. Úgy fél órát szoktam én is, de már akkor látni, hogy merre fog megrepedni..gyakorlatilag emelkedik is és ugyanakkor szétterül a sütőben... nem maradnak épen a fonatok...amúgy finom, foszlós,csak csúnya...
    Mindenféle dobozos kalácsot sikerrel szoktam sütni, de ez a tepsin sült fonott mindig elkeserít. Átnéztem rengeteg receptet, szinte mindenhol 2,5 dl folyadékkal állítják össze a tésztát a fél kg lisztből...tudom, hogy én hajlamos vagyok elgyengíteni, amitől terülhet, de már erre is nagyon figyelek,ezért fogalmam sincs, hogy a fent említett aránnyal hogyan sikerül egyeseknek olyan szépre...

    Ki fogom próbálni a te verziód szerint is, így csak 1,5 dl tej járna hozzá...és a képeiden nem tűnik "öregnek", sőt, kifejezetten jól néz , látszik mennyire foszlós...
    Keleszteni és sütni úgy szoktam, ahogy te...igaz én egyben teszem, egy kalácsot készítek fél kg lisztből...a logika szerint nagyobb darabnak több idő kellene kelesztésre, de nem működik..fél óránál már csúnyul...

    Üdv. Marika

    VálaszTörlés
  2. Szia Marika!
    Nálam is előfordult már, hogy a kalácsom a csúnya, de finom kategóriába volt sorolható. Családom szerint viszont egyáltalán nem számít, ha nem az a tökéletes, címlap fotónak való - hú de gyönyörű szép -nekik az íz számít.:)Engem persze bosszant a dolog. Igazából gyakrabban sütök ilyen kis kalácsokat. Főleg azóta, hogy sikerült ezt a receptet kitalálnom. Párom édesanyja sütött nagyon finom kis kalácskákat.Ő sajnos már nem él, én pedig akkoriban nem is gondoltam rá, hogy elkérjem a receptet.Minek is? Olyat, mint anyu süt én úgy sem tudok...
    Ez nagy hiba volt, már bánom.:( Ahogy azt is bánom nagyon, hogy drága nagymamám receptjeit sem kértem el annak idején, így most magamnak kell eltalálni a régi ízeket, az emlékeim alapján.Az én lánykáim már okosabbak, ők aztán azonnal kérik a receptet, ha vmi finomság készül.:)Nálam a cukor mennyiség eltalálása volt egy kicsit gond.Családunk minden tagjának ízlettek a kalácsaim, az én drága páromnak nem volt elég édes.Viszont, ha túl sok a cukor, akkor nem kel meg a tészta. Legalábbis én ezt tapasztaltam. Ezzel a recepttel végre eltaláltam, azt mondta, ez olyan, mint anyué volt.:) Nagyobb kalácsaim nekem is általában kicsit szétterültek, néha a fonás mellett megrepedt, főleg olyankor, ha esetleg töltelék is volt benne.Persze ilyenkor mondták a lányok, jaj anyu nem baj, nagyon finom, ez a lényeg.
    Lehet, hogy ezzel a recepttel próbálok majd nagy kalácsot sütni, és akkor ide is hozom.:)
    Bár párom szerint ami jó azon nem kell változtatni, neki most ez az igazi kalács, olyan mint az anyukájáé.Kell ennél nagyobb dícséret?:) De mivel imádok sütni főzni, én azért még próbálkozom.:)
    Üdv.Lonci

    VálaszTörlés