2010. április 14., szerda

Mákos és diós zserbó

Évente egyszer készült nálunk zserbó.Idáig ez az alkalom mindig húsvét napja volt.Azt hiszem változtatni kell ezen a rossz szokáson és gyakrabban kell készíteni, hiszen tényleg nagyon finom süti, és azért annyira nem is macerás az elkészítése.Ráadásul jó sokáig eltartható, azt mondják jót is tesz neki, ha egy két napig csak úgy ott pihen a tepsiben. Nálunk nem így történt, amint kihűlt  a csoki a tetején, már kóstoltuk is, majd a vendégek is gondoskodtak róla, hogy ne kelljen sokat pihennie.Idén először a diós mellett mákosat is készítettem.Mivel mákimádó vagyok bizony most ez volt a kedvenc, de azért a diós is ott volt a második helyen.

Tészta:-1 tepsihez

50 dkg liszt
25 dkg vaj
10 dkg cukor
2 dkg élesztő
2 tojássárgája
3 ek tejföl
csipet só

A lisztet az élesztővel és a vajjal elmorzsoltam, majd  összegyúrtam a többi hozzávalóval.Kellemesen lágy tésztát kaptam.A tészta fél órát pihent letakarva.

Mákos töltelék 26x35 cm tepsihez

50 dkg darált mák
20 dkg porcukor
vaniliáscukor
1 citrom reszelt héja
házi szilvalekvár

Diós töltelék 29x40 cm tepsihez

80 dkg darált dió
30 dkg porcukor
vaniliáscukor
2 citrom reszelt héja
házi sárgabarack lekvár

A tészta egy tepsihez való adag, én négy részre osztottam, és négy lapot nyújtottam belőle, lisztezett szilikonlapon.Nagyon könnyen nyújtható, de folyamatosan lisztezni kell.A tölteléket három részre osztottam.
A tepsit sütőpapírral kibéleltem. A kinyújtott tésztát nyujtófára tekerve a tepsibe raktam, és megkentem a lekvárral.Rászórtam egyenletesen a tölteléket, majd jött a következő tésztalap.Amikor a negyedik tésztalap is a tepsiben volt, villával megszurkáltam, hogy a gőz ki tudjon jönni.190 C-on, a kisebb tepsit 30-35 percig, a nagyobbat kb. 40 percig sütöttem.Amikor kihűlt a tetejét bevontam csokoládémázzal.

Csokoládémáz

150 gr étcsokoládé
100 gr tejcsokoládé
3 dkg vaj
kevés tej

A csokoládét gőz felett megolvasztom, beleteszem a vajat és egy kevés tejet.Simára keverem, majd kissé rusztikusan rákenem a kihűlt tésztára.

2 megjegyzés:

  1. Guszták lettek! Még mákos formában nem találkoztam vele, de biztos finom. A férjem tutira értékelné, ő nagy mákimádó. Ja, meg dió-imádó! :))

    VálaszTörlés
  2. Hát ez az!Én nagyon nagyon mákimádó vagyok, és nagyon dióimádó:) Mákosat én is most csináltam először. Egyik finomabb, mint a másik :)

    VálaszTörlés